De nieuwe generatie. Aan de ene kant kijken we ontzettend uit naar hun komst, aan de andere kant zien we dat we ons vasthouden aan het bestaande systeem.

Terwijl, er zit zoveel potentie in deze nieuwe groep mensen die de arbeidsmarkt op komt. Potentie die nu nog te weinig benut wordt, vinden wij. Tijd voor verandering!

Vorige week raakten wij in gesprek met elkaar naar aanleiding van een bezoek aan een middelbare school. Zowel de scholen als in dit geval de technische bedrijven voelen de pijn wat betreft leerlingen (toekomstige medewerkers) die de techniek in willen. We zien wel dat er verschillende manieren zijn waarop er met deze pijn wordt omgegaan.

We zien bijvoorbeeld dat de school al veel met de leerling bezig is en kijkt naar wat zij willen. Zo onderzoeken zij nieuwe onderwijsvormen, waarbij er wordt gekeken naar de behoeften van leerlingen en de manier waarop zij informatie tot zich nemen. Klaslokalen worden vervangen door open leerruimtes, praktijklessen worden bij/door de bedrijven met up to date apparatuur overgenomen. Daarin maken zij al mooie stappen om het onderwijs beter te laten aansluiten bij de nieuwe generatie.

Daarentegen zien we ook zowel scholen als bedrijven die zich nog vast te houden aan hoe het nu is, aan het bestaande systeem. Zo kwamen we op LinkedIn een bericht tegen van een recruiter die het niet eens was met hoe iemand van de nieuwe generatie had gesolliciteerd. Dat kan natuurlijk, maar we solliciteren al jarenlang met een motivatiebrief en een CV. Misschien is het tijd voor iets anders?

Wat we daarmee vooral ook willen zeggen is, sta open voor deze nieuwe generatie. Zie het als een kans. Hoe je dat doet? Met deze 3 tips lukt het jou om vernieuwing vanuit deze generatie te omarmen.

Tip 1: Vernieuw je sollicitatieproces

Nieuwe generatie, nieuwe kansen. Waar we nu nog veel gebruik maken van vacatureteksten, is de nieuwe generatie opgegroeid met visuals. Denk aan foto’s, video’s, stories, snapchats. Speel daarop in, bijvoorbeeld met een video vacature. Maak een aansprekende video waarin je vertelt over de vacature en bijvoorbeeld de toekomstige werkplek laat zien. En vraag ook je sollicitant om te solliciteren met een video in plaats van een motivatiebrief. Een leuke, persoonlijke manier om met elkaar kennis te maken.

 

Tip 2: Creëer vrijheid

De nieuwe generatie heeft een heel andere visie op werk. Zo vinden zij het bijvoorbeeld heel belangrijk om vrijheid te ervaren in hun werk. Als werkgever kun je hier op inspelen door bijvoorbeeld in een functieprofiel te gaan werken met kaders en verantwoordelijkheden in plaats van met taken en resultaten. Zo geef je je medewerker de vrijheid om het werk uit te voeren op een manier die bij hem/haar past, met als resultaat dat het werk af komt.

Tip 3: Laat je werkplek inspirerend zijn voor je medewerkers

Een inspirerende werkplek, wie wil dat nou niet? Geef je (toekomstige) medewerkers letterlijk de ruimte om van hun werkplek een inspirerende plek te maken. Maak bijvoorbeeld een stuk muur vrij voor hen om inspirerende teksten / beelden op te hangen. Vraag vooral ook aan de medewerker wat een inspirerende werkplek voor hen betekent en nodig hem/haar uit om dat op jouw kantoor te realiseren. Wie weet welke leuke ideeën er ontstaan!

 

Contact
Stuur een e-mail,
bel of app +31 6 2950 7444

Locatie
Weurden 78
7101 NL  Winterswijk